mandag 2. mai 2016

Helgas ro-konkurranse!

Sist lørdag var jeg igjen på ro-konkurranse. Denne gangen var det tre løp jeg skulle ro - Mix dobbel, 4+ of 4x+. Banen denne gangen var bare 750 meter og konkurransen var 1 mot 1 båt, og i de klassene det var flere båter gikk vinnerbåten videre til neste heat.

Mållinja var under denne broen

Jeg hadde det første løpet mitt tidlig om morgenen, så det var avreise klokken 6 herfra. Vel fremme rigge vi båtene og gjorde oss klare. Mitt første løp var en Mix dobbel, altså en herre og en dame i en båt med to årer hver. Jeg rodde med treneren vår og han hadde mye erfaring så jeg følte meg trygg i båten, men dette var allikevel første gang jeg konkurrerte i denne typer båt. Jeg var mega-nervøs når vi satt på startstreken, og dette preget meg resten av løpet. Vi fikk blant annet en helt elendig start, men klarte allikevel å ta innpå båten vi konkurrerte med, og i en liten stund lå vi forran de. Presset ble deretter for stort for meg, og jeg gjorde mange feil, noe som førte til at vi kom sist i mål. Dessverre. Jeg trengte noen minutter alene for å komme over skuffelsen over egen innsats etter det løpet.

Båtrigging er noe av det kjedeligste med konkurranser
Heldigvis var det lenge til neste løp og vi rakk en skikkelig lang lunsj pause og å bli klissvåte i det veldig skiftende været før vi trengte å sette neste båt på vannet. Dette var en firer båt hvor vi har hver vår åre, og det er denne som er min favoritt. Dessverre var vi den eneste nybegynner båten so var påmeldt konkurransen, noe som førte til at vi måtte ro mot mer erfarne roere enn oss. Vi ga den andre båten litt konkurranse uansett og i mål var vi alle fornøyd med et løp hvor vi følte vi hadde fått til det vi hadde trent på. Det hjelper på selvtilliten!

Etter en litt kortere pause var vi klare for helgas siste løp. Enda en gang i firer båt, men denne gangen med to årer. Denne konkurransen var vi alt diska i, på grunn av at en i båten vår vant et løp i samme båt sist helg og dermed ikke er nybegynner lengre. Vi valgte uansett å ro for å få øvelsen det gir å ro konkurranser. Også dette løpet tapte vi, men det var allikevel et løp vi følte oss fornøyd med. Neste helg er det på ny konkurranse. Jeg skal ro de o nybegynner båtene, men jeg skal også prøve meg på en dobbel med ei anna nybegynner. Vi har enda ikke taket på å styre, men med tre økter før lørdag håper vi på at det hjelper! Jeg gleder meg i hvertfall og jeg håper vi klarer å holde hodet kaldt denne gangen!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar